lauantai 17. joulukuuta 2016

5 kertaa kun Nintendo petti luottamukseni

Pienestä pitäen olen ollut aika huikea Nintendo -fanipoika. Olen pelannut jokaista studion pelisarjaa ainakin yhden pelin verran ja muutamaa kuten Zeldaa ja Pokémonia olen pelannut joka ikisen pelin läpi vähintään kerran. Koko lapsuuteni ja nuoruuteni pyöri Nintendon huikeiden Gamecube ja DS -konsolien välillä. Vasta viime vuosina kun siirryin PC -pelaamisen maailmaan, olen saanut huomata lapsuuteni pilvilinnan romahtavan aina uudelleen ja uudelleen. Ehkä Nintendo ei olekaan se kaikkein paras ja kivoin studio? Ehkä Nintendo edelleenkin elää jotain 80-luvun pelien kulta-aikaa? Ennen en edes oikein tiennyt muita pelistudioita kuin Nintendo ja sen alastudiot. PC pelien myötä olen tutustunut alan jättien kuten Rocksteadyn, Bethesdan ja Blizzardin peleihin ja täytyy myöntää, että maailmankatsomukseni pelien suhteen on avartunut huimasti. Toiset studiot tietävät vain niin paremmin mitä pelaajat haluavat ja tekevätkin kokonaisuuksista paljon parempia. Tässä tulee viisi asiaa joihin olen viime vuosina pettynyt Nintendon takia.

1# Saman juonen toistaminen pelistä toiseen
Nintendo elää pitkälti sillä, että sen suuret tavaramerkit kuten Mario, Zelda ja Pokémon myyvät todella hyvin. Oheistuotteet yms. krääsä menee pelin ohella todella hyvin kaupaksi ja rahaa virtaa ovista ja ikkunoista. Eli miksi tehdä parempaa peliä kuin ihan samalla juonella varustettu peli menee ihan yhtä hyvin kaupaksi? Ongelma kuitenkin on siinä, että monet pelit tuntuvat toistavan itseään todella pahasti. Metroidissa sinun on aina lyötävä samat monsterit pelistä toiseen vain päästäksesi kohtaamaan jälleen Ridley. Pokémon pelit ovat kuitenkin se kaikkein pahin esimerkki. Jokainen peli menee jotenkin näin: Muutat uuteen kaupunkiin äitisi kanssa. Professori antaa sinulle Pokémonin ja alat kouluttamaan sitä käymällä saleilla. Koko matkasi ajan kohti Pokémon mestaria jokin "ilkeä-vihulais-tiimi" yrittää kampittaa sinua Zubateilla sen minkä kerkeää. Liigan jälkeen etsit käsiisi legendaarisen Pokémonin joka komeilee pelin kannessa ja sitten vain keräämään kaikki loput! Ei toivoakaan tuon syvällisemmästä juonesta.

2# Lapsiystävällisyys
Vuosiin en välittänyt tästä oikeastaan ollenkaan. Nintendon ei ttarvinnut olla synkkä, verinen pelikehittäjä jonka pelien ikärajan olisi oltava 18. Sitten kasvoin vähän isommaksi. Nintendolla ei ole oikeastaan muita kuin perheystävällisiä pelejä ja tämä ei oikein toimi meille jotka tahtovat, että pelit kehittyvät myös vanhempien fanien mukana. Edelleen olet se 11-vuotias niissä Pokémon peleissä, eikä Zeldaankaan uskalleta laittaa mitään hirveä pelottavaa. Enää ei nähdä Majora's Maskin kaltaisia synkempiä Zeldoja tai suoraan aikuisille tehtyä Conker's Bad Fur Day kaltiasia pelejä.  Nykyään kaiken täytyy olla niin helppolukuista ja helposti ymmärrettävää, koko perheen peliä, että jopa Nintendon oma taistelumättö Splatoon jää tämän ongelmallisuuteen. Josta puheen ollen...



3# Netinvälinen kommunikointi
Splatoon on tiimipohjainen räiskintäpeli. Tiimi tarkoittaa, että joudut tavalla tai toisella kommunikoimaan tiimin kanssa. Vaan kuinka teet tämän Splatoonissa? Et mitenkään! Splatoonissa et voi osallistua keskustelukanavalle ja kertoa tiimillesi ulti statustasi tai ideaasi seuraavaan hyökkäykseen. Et voi myöskään käyttää minkäänlaisia ping-komentoja jotka ilmoittaisivat tämän puolestasi. Syy miksi Splatoon jätettiin ilman team-speak ominaisuutta on yksinkertaisesti tämä: Sen avulla voitaisiin kiusata toista. God dammit Nintendo.... Samasta syystä et voi keskustella Pokémon peleissä kun suoritat vaihtoa tai taistelet. Lapset voivat olla julmia, tiedetään mutta entä jos edes siihen Splatooniin olisitte sen team-speakin voineet laittaa...

4# Pelien hidas julkaiseminen
Nintendo aloittaa jokaisen pelinsä promamisen jo hyvissä ajoin. Uudet ominaisuudet yleensä peittävät sen totuuden siitä, että pelissä tulee oikeasti olemaan lähestulkoon kaikki vanhan kierrättämistä. Kaiken lisäksi julkaisu tulee myöhästymään ja paljon. Kun Wii U:ta markkinoitiin vuonna kivi ja keppi, oli jo alusta asti mukana kuvaa uudesta Legend of Zeldasta. Kehotettiin hankkimaan Wii U, jotta saa sitten hankkia sen uuden Zeldan heti sen ilmestymispäivänä vuonna 2015. Tämä siirtyi vuoteen 2016 ja jälleen vuoteen 2017. Niinkin kauas, että peli ei ensisijaisesti edes ilmesty Wii U:lle vaan uudelle konsolille, Nintendo Switchille. Wii U sai muutenkin todella vähän mitään pelejä ja niistäkin suuri osa oli oikeastaan aika kuraa. Nintendo myös usein jättää omien hittipeliensä julkaisemisen myöhemmälle konsolin julkaisusta tai jopa seuraavaan vuoteen. Kiitti Nintendo.



5# Youtubetus ongelmat
En tiedä kuinka moni teistä on tietoinen tästä ongelmasta, jonka takia monet tubettaja boikotoivat Nintendoa. Nintendo ei anna tehdä videoita Youtubeen heidän peleistään, ilman että kuulut Nintendon virallisiin vloggaajiin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että Nintendo vetää välistä osan vloggaan tuotoista itselleen jotta tämä voi promota ILMAISTA MAINOSTA Nintendon peleille miljoonien silmäparien katsottavaksi. Tyhmäkin tietää, että How to Play videot menestyvät youtubessa ja kaikki ne toimivat oivana ilmaisena mainostamisena peleille. Itse katson yleensä ensin näitä videoita joissa joku pelaa peliä ennen kuin teen ostopäätöksen. Siten näkee onko peli oikeasti ostamisen arvoinen ja hyvässä lykyssä tubettaja on niin hauska persoona, että peli on pakko ostaa jo senkin takia.

Nintendon ongelmat johtuvat ehkä osittain siitä, että yhtiötä johtaa lauma vanhoja patuja jotka loivat 80-luvulla kaiken sen mistä tämän päivän videopelit johtavat juurensa. Valitettavasti Nintendo on jumiutunut sinne 80-luvulle eikä osaa oikein muuttaa itseään mihinkään suuntaan. Joku jossain kommenttipalstalla sanoi että Shigeru Miyamoto ja kumppanit eivät ymmärrä länsimaisia pelimarkkinoita, mikä on kyllä oikeastaan ihan totta. Välillä tuntuu siltä, että jopa Nintendon Yhdysvaltojen suurlähettiläss Reggie Fils-Aime joutuu vain myötäilemään japanipomoja hampaat irvessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...