maanantai 9. joulukuuta 2019

Pokémon Sword & Shield


Perskele. Kirjoitin tämän arvion jo aikaa sitten, mutta blogger onnistui feilaamaan ja kadotti kaiken mitä olin kirjoittanut. Joka tapauksessa sitäkin tekstiä hinkkasin ihan tuhottoman kauan aikaa, mutta se ei silti oikein koskaan tuntunut hyvältä tekstiltä saatika arviolta. Ehkä siis onni onnettomuudessa ja pääsin aloittamaan kirjoittamisen täysin puhtaalta pöydältä. Kuitenkin olen tähän mennessä pelannut jo tuplaten enemmän peliä kuin edellisen kirjoitushetkellä.

Pokémon Sword & Shield on Pokémon-maailman kahdeksannen generaation ensimmäinen pääpeli. Mukana on 81 uutta Pokémonia sekä muutama Galar-muoto vanhoille pokeille. Juoneltaan se toistaa pitkälti samaa kaavaa kuin edellisetkin pelit. Itse pelasin Sword -version läpi, joten voin puhua vain sen puolesta, vaikka pelit lähes identtiset ovatkin.

Omat ennakkoluulot
Jo ennen kuin peli oli ilmestynyt, olin yksi niistä jotka huusivat kovaan ääneen kuinka laiskaksi Game Freak ja Nintendo ovat tulleet. Sword & Shield ei näyttänyt kelvolliselta kun katsoi grafiikoita vaan lähinnä keskeneräiseltä. Lisää vettä myllyyn lisäsi se, että pelistä oli poistettu puolet olemassa olevista pokeista, jotta peliin saadaan laadukkaat animaatiot. Vaan animaatiotpa eivät todellakaan näyttäneet laadukkailta, kun katseli etukäteen julkaistuja trailereita ja tiisereitä. Minulta ja monelta muulta unohtui kuitenkin Pokémon pelien perusasiat. Kun pelaat peliä läpi, ei silloin ajattele että voi hitsi kun se Nidoran ei nyt ole tässä pelissä. Animaatioihin ja grafiikoihin ei kiinnitä huomiota, kun keskittyy oman tiimiin kehittämiseen. Kaiken tuon turhan marmatuksen unohtaa kun alkaa oikeasti pelaamaan ja antaa itselleen luvan nauttia pelistä. Sword & Shield onkin mielestäni ihan onnistunut siirtyminen käsikonsolilta kotikonsolille.

Juoni
Swordin juoni ei ole mikään kovin kummoinen. Se on ehkä jopa yksi tylsimmistä mitä Pokémon peleissä on koettu. Perusidea on sama, olet matkaasi aloitteleva nuorukainen joka haluaa tulla parhaaksi Pokémon mestariksi. Yhdessä aloituspokemonisi kanssa lähdette suorittamaan salihaasteita ja nappaamaan kaikki pokemonit. Lopuksi kohtaat pahikset ja legendaarin ja juoni on taputeltu. Uutena juttuna juonessa on jokin asia, mikä pakottaa Pokémoneja dynamaxaamaan ja tehtäväsi on selvittää mistä tämä johtuu. Valitettavan usein pelin juonessa tapahtui sitä, että jossain kaukana kuuluu jotain järinää tai mähinää. Kiirehdit paikalla ja missään ei ole mitään, pelin sivuhahmo Leon on hoitanut jo ongelman ja kehottaa jatkamaan seikkailuani. Mitään ei myöskään oikeasti selitetty mistä dynamax-muodot johtuvat.

Hahmot
Ääh.. Pokémon peleissä on hahmot oikeasti aina olleet todella mitäänsanomattomia. Tässäkään pelissä hahmot eivät ole hirveän uskottavia tai mieleenpainuvia, mutta ainakin jokaiselle oltiin yritetty rakentaa jonkinlaista persoonaa ja taustatarinaa. Omaa hahmoa saa jälleen kustomoida oikein kiitettävästi, mutta kovasti toivoisin, että tulevaisuudessa saisi muuttaa hahmon ruumiinrakennetta ja ikää. Etenkin nyt nettipelaamisen kulta-aikana jokainen pelaaja näyttää toistensa kopioilta avoimessa maailmassa. Uusien Pokémonien designit eivät olleet mitään lemppareitani. Vasta nyt vähän enemmällä pelaamisella olen oppinut pitämään muun muassa Sinistea, Corviknight, Appletun ja Dragapult -pokeista.

Wild Area
Pelin yksi isoin uudistus on sen avoimen maailman kokemus. Let's Go peleistä tutulla tavalla, Pokémon hahmot ilmestyvät nyt suoraan kartalle ja voit itse päättää haluatko otella niitä vastaan. Toki myös pusikoista voi edelleen tulla pokeja, mutta nekin voi halutessaan välttää kun seurailee missä rapisee. Pelissä on myös huikean iso alua nimeltä 'Wild Area' jossa voit kohdata voimakkaita Pokémonja ja vuorovaikuttaa muiden pelaajien kanssa, mikäli omistat Switch Online -jäsenyyden. Myös Dynamax ja Gigantamax -raidit tapahtuvat täällä. Ihan kiva lisä, joskin helpottaa vähän liikaakin dexin täyttämistä. En toisaalta valita, mutta kyllä se vähän haastetta pelistä vei.

Uudet ominaisuudet
Isoin uutuus pelissä varmasti on juuri nuo Dynamax-taistelut. Mega-evoluutiot ja Z-iskut ovat tiessään ja tilalla on jättimäisiä Pokémoneja joiden alas kaataminen ei olekaan ihan yksinkertainen juttu. Jokaisella salikouluttajalla on yksi tälläinen tiimissään ja myös pelaaja itse voi kasvattaa oman monninsa Dynamax muotoon. Joillakin harvoilla monneilla on myös Gigantamax -muoto, jossa Pokémonin ulkoasu muuttuu myös muutoksen yhteydessä.Olen vasta nyt pelin läpi pelaamisen jälkeen alkanut oikeasti keskittymään uusiin ominaisuuksiin joita peli tarjoaa. Dynamax raidit ovat ihan hauskoja, joskin niihin on välillä hankala saada muita pelaajia mukaan.

Muut
Musiikki ei pelissä pahemmin säväyttänyt, mutta Galar -maailma on muuten ihan mielenkiintoinen. Paljon viittauksia Britannian kulttuuriin ja nähtävyyksiin.

Yhteenveto
Haastetta pelissä ei juurikaan ollut. Lähes kaikki ratkaisut annettiin pelaajalle tarjottimella eikä esimerkiksi rahasta ja expasta ollut pulaa koko matkan aikana. Peli oli siis suhteellisen helppo ja soveltuukin enemmän täysin uusille Pokémon pelaajille. Olisi sinänsä kiva, jos peleissä olisi myös jotain haastetta meille konkaripelaajille. No ainakin tällä kertaa voit skippailla tutoriaaleja. Sword & Shield ei ehkä ole ne parhaimmat Pokémon pelit, mutta ne ovat ihan viihdyttävät. Siirtyminen Switchille tekee varmasti hyvää Pokémon tavaramerkille ja vaikka tämä kokemus olikin melko riskitön, on minulla vahva usko pelisarjan tulevaisuuteen. Kuka tietää, vaikka seuraavaksi tulisikin kaikkien odottama Diamond ja Pearl remake tai jopa Black ja White 3? Varmasti kuitenkin tutun kaavan mukaan, jatkoa seuraa piakkoin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...