tiistai 11. huhtikuuta 2017

Nörtti, nörtimpi, minä

Tajusin, että kun koulu loppuu en voi enää olla niin oma itseni kuin tahtoisin. Työelämässä ja "normaalissa maailmassa" nörtit ei ole se juttu ja usein sille, että tietää Batmanistä ja Doctor Whosta enemmän kuin jalkapallosta vain nauretaan. Minulla on nytkin kavereita, jotka eivät itse ole minkääntasoisia nörttejä, jotka puhuvat minusta nörttinä ja se tuntuu jotenkin oudolta. On okei, jos toinen nörtti sanoo toista nörtiksi. Itsekin käytän oikeassa seurassa itsestäni nörtti-nimikettä, mutta kun se tulee joltain ulkopuoliselta se tuntuu väärältä, halventavalta. Usein nämä ihmiset myös yhdistävät, että nörtti tietää tietokoneista kaiken ja hyvässä lykyssä minua pyydetään katsomaan heidän tietokoneessaan olevaa ongelmaa. Niin kun siis mitä? Olen yhtä käsi tietokoneiden kanssa kuin avun pyytäjäkin. Englannin kielestä on vähän apua, en ole "nerd" olen "geek".

Nyt kun koulua on muutenkin ollut vähemmän niin olen saanut huomata, ettei enää ole niin montaa juttu-/väittelykaveria nörttijuttuihin. Toki paremman puoliskon kanssa voi aina jauhaa Star Warsista ja Overwatchista, mutta pääpiirteittäin minulla ei juurikaan ole montaa kaveria joille hypettää näitä juttuja. Sukulaisillekin on hankala puhua näistä kun kiinnostus on lähellä nollaa nörttiaiheisiin. Marvel leffoja katsotaan vain komeiden miesten takia ja Pokémon GO:ta pelataan vain koska se on coolia. 

On hankala selittää ei-nörteille sitä tunnetta kun on aivan hype-kikseissä jostain asiasta. Minulle saattaa tulla ihan sellaiset silmittömän rakastumisen tasoiset tunteet esiin kun saan kunnon hypekiksi- kohtauksen. Esimerkkinä reilu vuoden takainen Star Wars -kohtaus, joka kesti melkein kuukauden. Myönnän, että tuolloin asia karkasi vähän käsistä, mutta oneeksi luokkakaveri(t) auttoi asiaa todella paljon.  Luokkakavereilta on saanut kaikin puolin hyvin tukea ja lisähypeä moniin asioihin. Pelottaa, että se loppuu kun ei enää näe säännöllisesti... Blogissani usein puran myös nörttihypeäni, mutta usein sen suurimman hypen olen jo suodattanut kanssaihmisille, että pystyn edes keskittymään kirjoittamiseen.

Tavallisen kansalaisen voi olla hankala ymmärtää mitä kaikkea nörttimaailma pitää sisällään. Se on kai verrannollinen siihen oman jalkapallojoukkueen fanitukseen tai poikabändin jumaloimiseen teininä. Toisaalta on kiva, että nörttiys on ollut tietyllä tapaa muodikasta viime vuosina, mutta ehkä senkin aika on loppumassa. Ehkä tästä selvitään ja pääsen osaksi jotain työyhteisöä, missä arvostetaan (tai ei ainakaan katsota kieroon) sitä että voi luetella 150 ensimmäistä Pokémonia numerojärjestyksessä ja tietää milloin on seuraavan Marvel -leffan ensi-ilta.


7 kommenttia:

  1. Kai se riippuu vähän missä ympyröissä on. Mulle harvoin tulee edes niin nörtti olo, kun työympyrät on samaa maata ja ympäriltä löytyy vielä nörtimpiä klikkejä. Ei pääse oikein havahtumaan tähän :D Oon kans huomannut, että yllättävän monesta voi löytyä se pienen pieni nörttipuoli, joku mielenkiinnon kohde, joka on edes vähän sinnepäin xD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aina puhutaan niistä kuplista niin ehkä me ollaan molemmat jossain ihme nörttikuplissamme, josta tarkkailemme maailmaa. :D Huomasin vain silloin Prismassa ja lukiossa sen, että nörttijuttuja saatetaan katsoa pitkin nenänvartta... :D

      Poista
  2. Mua on aina lähinnä kutsuttu oudoksi ja oletan, että se sisältää myös nämä kaikki mun nörtti kiinnostuksen kohteet. Outo haukkua kuulin tosin lähinnä vaan ennen, mutta joskus se tulee aina jonkun suusta uudelleen esiin. Viimesin oli: "sä oot hyvällä tavalla outo" jonka sanoi kaverin poikaystävä jota tapasin ekaa kertaa. Sanoi sen kuitenkin vähän arvostelevaan sävyyn niin että kaikki positiivisuus varmasti jäi taka-alalle :P

    Mä en haluis kutsuu itseeni nörttiksi ehkä kuitenkaan, enkä haluu olla mikään stereotyyppinen gamergurlll myöskään :D Mua itseäni kuvastaa ehkä parhaiten just fanityttö. Mä hypetän ja kiljun ja saan hirveitä kiksejä jotka kestää kuukausia. Mulla tosin on todella paljon ystäviä joiden kanssa fanittaa ja hypettää, joten en tunne jääväni saamalla lailla ulkopuolelle. Eikä mun kamut kato kieroon kun luettelen kaikki alkuperäiset poksut, vaan ne luettelee mun kanssa. Sun täytyy hankkia parempaa seuraa vaan! :3 Paraskin oon tosin sanomaan kun en osaa tehdä uusia kavereita yhtään. Mulla on vaan käynyt tuuri.

    Ahh nyt mä haluisin näyttää mun figuhyllyä ja muuta krääsää!! Ehkä siinä ois seuraavan merkinnän ainesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Fanityttö on just hyvä termi xD käytän itsekin sitä joskus itsestäni, mikä on taas jollain oudolla tavalla väärin.. xD

      Ja tee figuhylly-postaus! On ihan sikakiva katsella mitä kaikkea kivaa krääsää ihmiset omistaa! :D

      Poista
    2. Nääh ei siinä mitään väärää oo :D
      Mäkin tykkään niin katella muiden aarteita :3 Pitää tehdä!

      Poista
  3. Hieno kirjoitus. Sellaisina hetkinä kun tuntuu ettei löydy ketään kuuntelemaan, blogiin on onneksi hyvä vuodattaa. Nörttejä on netti pullollaan.

    Ikävästi särähtää korvaan "kun se tulee joltain ulkopuoliselta se tuntuu väärältä, halventavalta", sillä eihän sen noin pitäisi mennä, tai tuolta tuntua ollenkaan. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Jos nimitys sanotaan halventavasti, se kertoo sanojasta, ei kohteesta.

    Onneksi tänä päivänä on helpompaa kuin koskaan pistää pystyyn oma "nörttikommuuni", samanhenkisten porukka, koostuu se sitten nettitutuista tai samanhenkisistä kavereista.

    Tsemppiä, ja oohan oma ittes vaan :)

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...