Olipa kivaa taas vaihteeksi ropettaa hyvässä seurassa! Vaikka aikataulullisesti oli hankala saada kavereita kokoon pääkaupunkiseudulle, onnistuttiin saamaan jopa seitsemän hengen porukka kasaan. Tavallaan tämä oli ehkä pari pelaajaa liian monta, mutta onnistuin kuin onnistuinkin vetämään ropen läpi ilman suurempia ongelmia ja kaikki näyttivät ainakin päälisin puolin viihtyvän. Onneksi apuna on niin hyvin heittäytyviä pelaajia, että riittää kun antaa vähän köyttä niin pelaajat kyllä keksii itse mitä tehdä. Tällä kertaa ropen aiheena oli Supersankarit 1950-luvulla.
"Vuonna 1923 Joukko nuoria saapuu paikallisen Green Sun Corporationin
laboratorioon. Suljettu laitos sijaitsee Bronxissa, New Yorkin
osavaltiossa, joka monille kokelaillekin on koti. Syystä tai toisesta
nuoret ovat tahtoneet mukaan Supersotilas-kokeeseen, jonka tavoitteena
on luoda Yhdysvalloille mittava armeija superihmisiä. "
Annoin pelaajille tehtäväksi luoda hahmo tuollaiseen tilanteeseen. Pelaajat saivat itse päättää miksi heidän hahmonsa oli halunnut osallistua superseerumikokeeseen ja millaiset voimat hän oli siitä saanut. Kovin paljoa ei tarvinnut puuttua pelaajien superkykyihin ja kaikki osasivat luoda suhteellisen järkevät kyvyt hahmoilleen. Tietenkään, en tässä vaiheessa kertonut vielä, että peli tapahtuu 30-vuotta myöhemmin näistä tapahtumista.
Mr. Pink, Bernard "Benkku" Shaw & Robbie Ditko |
Juoni oli melko yksinkertainen supersankari-detective -tarina, jossa on pahiksia ja supervoimia. Tällä kertaa pelaajat vain joutuivat pelaamaan yli 50-vuotialla hahmoilla, mikä ainakin osalle oli poistumista sieltä omalta mukavuusalueelta. 50-luvun maailmassa sankareita ei enää arvostettu ja heidät nähtiin vain Toista Maailmansotaa varten luotuina aseina. Elossa olevat sankarit pysyivät piilossa ja koittivat välttää huomiota. Itse pelattava tarina lähtee käyntiin siitä kun sankarijoukon johtaja, Robbie Ditko löytyy itsensä ampuneena motellihuoneesta ja yksi pelaajista epäilee, että kyseessä ei ollut itsemurha. Samaan aikaan toisella puolen kaupunkia, uusi uhka Mr. Pink ilmestyy kuvioihin ja tuhoaa sairaalallisen potilaita ja henkilökuntaa. (Helpommin pelattu kuin kuvailtu!)
Ropen oli tarkoitus olla kaksipäiväinen, mutta onnistuttiin tiivistämään se vain noin kuuteen tuntiin. Pelottavinta oli kuitenkin se, että olin kirjoittanut ropen vain noin puoliväliin asti joten pääsin improamaan aika paljon ja luomaan asioita tyhjästä. (Eivätkä pelaajatkaan oikeastaan huomanneet, että missä kohtaa minulta loppui etukäteen suunnitellut ideat.) Pelinjohtajan rooli on haastava monillakin tavoin. Usein olet vastuussa koko juonen kulusta lähestulkoon yksin ja pelaajat voivatkin valinnoillaan tehdä pj:n elämästä helvettiä. Tällä kertaa esitin kainon pyynnön jo ennen peliä, että jos kukaan ei loisi niin hirveän perseilyhahmoja niin pysyisi langat nätisti käsissä. Vastuun lisäksi pj voi onneksi vapaasti muuttaa juonta ja keksiä uusia sivuhahmoja vaikkapa kesken pelin mikäli tarvetta tulee.
Mielellään sitä taas jonkin ropen tekisi vaikka syksylle, mutta vaihteeksi voisin olla vaikka pelaajan roolissa. Pelinjohtajana on mukavaa kun voi olla kaikkitietävä jumala-olento joka ohjailee maailmaa miten haluaa. Toisaalta välillä olisi kiva olla se lammas, joka seuraa ja pähkäilee muiden kanssa, että miten tästä edetään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti