tiistai 3. toukokuuta 2016

Kauan sitten kaukaisessa Nepalissa, eli kuningatar ja tämän tyttöystävä...

Stormpilot on näiden kahden shippinimi
 Hollywoodista päivää! Vitsi vitsi, en minä oikeasti ole missään sen kummallisemassa maastossa kuin Helsingissä. Tahtoisin nyt puhua tuosta nimihirviöstä, jota voitaisiin otsikoksikin kutsua. Viimeisen viikon aikana on leffa-maailaan kuulunut kummia ja ainakin minä olen vähän närkästynyt näistä muutamasta pienestä yksityiskohdasta, jotka tulemme tai emme tule näkemään valkokankaalla lähivuosina. Nyt tulee kolme asiaa, jotka ovat kaikki ajankohtaisia ja joista meidän pieni kansammekin osaa pahoittaa mielensä, ainakin netin keskustelu foorumeilla. Aloitetaan sieltä kaukaisesta galaksista!

Kuten monet varmasti tietävät tai ainakin ovat minun kauttani kuulleet niin monet Star Wars tuotantotiimin henkilöt (J.J Abrams, Oscar Isaac ja Rian Johanson) ovat vihjailleet, että tulevaisuudessa Star Warsiin saataisiin avoimesti homoseksuaali hahmo. Okei, minä ainakin olen todella innoissani tästä asiasta ja monet muutkin Star Wars fanit (etenkin Stormpilot fanit) toivovat tätä! Itse näen mahdollisena nimenomaan sen, että Poe Dameron on mahdollisesti tämä hahmo. No kaikki hyvin galaksissa kun fanit pyytävät tätä ja toiset fanit itkevät kauhusta. Ongelmaksi tämä mielestäni mudostui vasta nyt kun GLAAD -lehti alkoi vaatimaan, että Disney tuo homohahmon Star Wars universumiin. Yhtäkkiä tuo fanien kaino pyyntö muuttuikin kunnolliseksi agendaksi...Tällöin mielestäni Disneyn ei edes tarvitsis tehdä homohahmoa, ihan vaan sen takia ettei se vaikuta juuri siltä että se on pakotettu... Jos juonen takia on hyvä, että Poe pussaa Finniä niin ainakin minä olen 100% sen takana, jos näin ei tapahdu niin maailma menee eteenpäin. Typerä GLAAD nyt vaan meni sorkkimaan tätä ja uskon, että se voi vaikuttaa jopa negatiivisesti tähän....

Elsa on yksi minun suosikki Disney "Prinsessoista"

Jatketaan samalla linjalla. Let it go, laulettiin muutama vuosi sitten yhteen ääneen koko maailman kanssa kun Frozen sulatti kaikkien sydämet. Kuningatar Elsasta on tullut yksi LGBT -yhteisön ikoneista tämän "kaapista tulon" jälkeen. Eli kun Elsa vapautti jäävoimansa ja päätti elää sellaisena kuin on. Nyt nettikampanja haluaa, että myös Elsa löytää rakkauden ja nimeonmaan naispuolisen sellaisen! Olisi todella rohkeaa Disneyltä tehdä tämä, mutta en tiedä löytyykö siltä firmalta munaa niin paljon, jotta voisi näin käydä. Kunhan GLAAD ei ala sorkkimaan tätäkin ja muutenkin LGBT -yhteisö antaa asioiden tapahtua omalla painollaan niin olen todellakin lesbo-Elsan kannalla! Liika homouden pakottaminen heteronormatiiviseen maailmaan ei aiheuta muuta kuin pahaa mieltä puolin ja toisin.

Scarlett Johansson Ghost in a Shellin promokuvassa

Sen sijaan kolmas asia, joka mielestäni vaatisi jo pakottamista on seuraava. Aiemmin tänä vuonna puhui Oscar gaalasta ja siitä kuinka maailma meni sekaisin kun tummaihoiset eivät ole ehdolla. Asiahan on niin, että Hollywood oikeasti syrjii tummia ja latinoita, mutta vain sen takia koska yleisö odottaa niin. Sen sijaan en ymmärrä miksi live-action Ghost in a Shellin on roolitettu Scarlett Johansson (kaikkea hyvää hyvälle näyttelijälle!). Hahmon nimi on Kusanagi, mikä ei siis todellakaan viittaa mihinkään aasialaiseen. Kuten ei myöskään George Takei, joka twiittaili siitä miksi Tilda Swinton on roolitettu Anchient Oneksi Doctor Strangeen. Episodi tuossa vähän jo kertoilikin, mutta tiivistettynä: Swinton roolitettiin tähän, koska pelätään miten kiinalaiset katsojat suhtautuvat siihen, jos elokuvassa nähdään Nepalin Tiibet ja aasialainen näyttelijä. Jännä jutu kun paikan vaihtaminen Katmanduuhun ei riittänyt vaan myös aasialaisesta näyttelijästä oli luovuttava... Kannattaa lukea tuon linkin takaa, mitä Takei on jutustellut. Miehellä on ihan pointti tuossa.

Tässä muutama asia jotka minun sydämeltäni löytyi tältä viikolta. Olin niin tuohtunut tätä kirjoittaessa (etenkin tuota viimeistä juttua) etten todellakaan tiedä saako kukaan taas mitään selvää! Mutta ei mulla nyt taas muuta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...